Odniesienie nazw własnych, intuicje semantyczne i filozofia eksperymentalna
PDF

Słowa kluczowe

nazwy własne
odniesienie
intuicje
deskrypcyjna teoria nazw
kauzalno-historyczna teoria nazw
filozofia eksperymentalna

Abstrakt

DOI: http://doi.org/10.26333/sts.xxx2.03

Tekst stanowi głos w dyskusji dotyczącej filozoficznych wniosków, jakie można (bądź jakich nie można) wysnuć z systematycznych badań empirycznych nad intuicjami w kwestii odniesienia nazw własnych. Artykuł nawiązuje do słynnych badań Machery’ego i współpracowników (2004), w których zaobserwowali oni różnice międzykulturowe w intuicjach semantycznych Amerykanów i Chińczyków. Autorzy badań używają tego rezultatu, by podać w wątpliwość użyteczność intuicji w sporach filozoficznych dotyczących zagadnienia odniesienia nazw własnych.

W artykule przedstawiam wyniki własnych badań filozoficzno-eksperymentalnych, które mają na celu nie tyle badanie intuicji semantycznych, ile analizę metod wykorzystywanych do tego w dotychczasowych studiach poświęconych tej tematyce. Rezultaty moich badań wskazują na znaczącą niestabilność werdyktów dotyczących kwestii odniesienia nazw własnych i podatność tych werdyktów na czynniki nieistotne z filozoficznego punktu widzenia. Bazując na zebranych danych, twierdzę, że metody stosowane w dotychczasowych badaniach filozoficzno-eksperymentalnych poświęconych tematyce odniesienia nazw własnych nie gwarantują pomiaru intuicji o pożądanym charakterze.

PDF

Bibliografia

Alexander, J. (2012), Experimental Philosophy. An Introduction, Cambridge: Polity Press.

Bealer, G. (1998), Intuition and the Autonomy of Philosophy, w: M. DePaul, W. Ramsey (eds.), Rethinking Intuition: The Psychology of Intuition and Its Role in Philosophical Inquiry, New York: Rowman & Littlefield, s. 201–240.

Beebe, J.R., Undercoffer, R.J. (2016), Individual and Cross-Cultural Differences in Semantic Intuitions: New Experimental Findings, „Journal of Cognition and Culture” 16(3–4), s. 322–357.

Cappelen, H. (2013), Philosophy Without Intuitions, Oxford: Oxford University Press.

Davidson, D. (1973), Radical Interpretation, „Dialectica” 27, s. 314–328.

Deutsch, M. (2009), Experimental Philosophy and the Theory of Reference, „Mind and Language” 24(4), s. 445–466.

Devitt, M. (2011), Experimental Semantics, „Philosophy and Phenomenological Research” 82(2), s. 418–435.

Frege, G. (1997), Sens i znaczenie, w: tegoż, Pisma semantyczne, przeł. B. Wolniewicz, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 60–88.

Grice, H.P. (1975), Logic and Conversation, w: Cole, P., Morgan, J. (eds.), Syntax and Semantics, vol. 3, New York: Academic Press, s. 41–58.

Jackman, H. (2009), Semantic Intuitions, Conceptual Analysis, and Cross-Cultural Variation, „Philosophical Studies” 146(2), s. 159–177.

Kim, M., Yuan, Y. (2015), No Cross-Cultural Differences in the Gettier Car Case Intuition: A Replication study of Weinberg et al. 2001, „Episteme” 12(3), s. 355–361.

Knobe, J., Nichols, S. (2008), An Experimental Philosophy Manifesto, w: J. Knobe, S., Nichols (eds.), Experimental Philosophy, vol. 1, Oxford: Oxford University Press, s. 3–14.

Kripke, S. (1972), Naming and Necessity, w: D. Davidson, G. Harman (eds.), Semantics of Natural Language, Dordrecht: Reidel, s. 253–355.

Lam, B. (2010), Are Cantonese-Speakers Really Descriptivists? Revisiting cross-cultural semantics, „Cognition” 115, s. 320–329.

Lewis D. (1979), Scorekeeping in a Language Game, w: R. Baüerle, U. Egli, A. von Stechow (eds.), Semantics from a Different Point of View. Berlin: Springer, s. 172–187.

Ludwig, K. (2007), The Epistemology of Thought Experiments: First Person versus Third Person Approaches, „Midwest Studies in Philosophy” 31, s. 128–159.

Ludwig, K. (2010), Intuitions and Relativity, „Philosophical Psychology” 23(4), s. 427– 445.

Lycan, W. G. (1999), Philosophy of Language: A Contemporary Introduction, Londyn: Routledge.

Machery, E. (2012), Expertise and Intuitions about Reference, „Theoria” 27(1), s. 37–54.

Machery, E., Deutsch, M., Mallon, R., Nichols, S., Sytsma, J., Stich, S. (2010), Semantic Intuitions: Reply to Lam, „Cognition” 117, s. 361–366.

Machery, E., Deutsch, M., Sytsma, J. (2015), Speaker’s Reference and Cross-Cultural Semantics, w: Bianchi, A. (ed.), On reference, Oxford: Oxford University Press, s. 62–76.

Machery, E., Mallon, R., Nichols, S., Stich, S. (2004), Semantics, Cross-Cultural Style, „Cognition” 92, s. B1–B12.

Machery, E., Olivola, C. Y., De Blanc, M. (2009), Linguistic and Metalinguistic Intuitions in the Philosophy of Language, „Analysis” 69(4), s. 689–694.

Martí, G. (2009), Against Semantic Multi-Culturalism, „Analysis” 69(1), s. 42–48.

Muszyński, Z. (2000), Komunikacja i znaczenie: semantyczny aspekt komunikacji, Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Nadelhoffer T., Nahmias E. (2007), The Past and Future of Experimental Philosophy, „Philosophical Explorations” 10, s. 123–149.

Searle, J. (1958), Proper Names, „Mind” 67, s. 166–173.

Seyedsayamdost, H. (2015), On Normativity and Epistemic Intuitions: Failure of Replication, „Episteme” 12(1), s. 95–116.

Sytsma, J., Livengood, J. (2011), A New Perspective Concerning Experiments on Semantic Intuitions, „Australasian Journal of Philosophy” 89(2), s. 315–332.

Weinberg, J. M., Nichols, S., Stich, S. (2001), Normativity and Epistemic Intuitions, „Philosophical Topics” 29(1–2), s. 429–460.

Weinberg, J., Alexander, J. (2014), The Challenge of Sticking with Intuitions through Thick and Thin, w: Booth, A., Rowbottom, D. (eds.), Intuitions, Oxford: Oxford University Press, s. 187–212.

Williamson, T. (2007), The Philosophy of Philosophy, Malden, MA: Blackwell.