Topika dialogowania z wyborcami w polskich i amerykańskich finałowych debatach przedwyborczych
PDF

Słowa kluczowe

debaty przedwyborcze
debaty
wybory
mowy końcowe
topika
strategie retoryczne
retoryka

Abstrakt

DOI: http://doi.org/10.26333/sts.xxxii1.06

Przedstawiona propozycja badawcza dotyczy porównania sposobu komunikowania polityków polskich i polityków amerykańskich ze swoimi wyborcami. Materiałem badawczym są mowy końcowe wygłaszane przez liderów politycznych w czasie debat finałowych. Uwzględniono cykle amerykańskich debat finałowych z lat 1996–2016 i cykle debat polskich z lat 1995–2015. Mowy końcowe są tym elementem debaty, w którym następuje zmiana adresata interakcji argumentacyjnej i przekaz kierowany jest do wyborców jako głównego odbiorcy. Jest to element wieńczący starcie polityków i stanowi zarazem apel do wyborców o poparcie w głosowaniu. Poddano analizie zawartość perswazyjną 24 mów amerykańskich polityków i 26 mów polskich polityków. Zastosowano metody ilościowe i jakościowe do wykazania specyfiki perswazyjnej w różnych kulturach politycznych. Ustalono zestaw powtarzających się taktyk perswazyjnych z podziałem na etos, logos, patos. Określono częstotliwość ich występowania w obydwu zestawach tekstów.

PDF

Bibliografia

Benoit, W. L., McKinney, M. S., Holbert, R. L. (2001). Beyond Learning and Persona: Extending the Scope of Presidential Debate Effects. Communication Monographs, 68, 259–273.

Benoit, W. L., McKinney, M. S., Stephenson, M. T. (2002). Effects of Watching Primary Debates in the 2000 U. S. Presidential Campaign. Journal of Communication, 52, 316–331.

Blair, J. A. (2012), Rhetoric, Dialectic, and Logic as Related to Argument. Philosophy & Rhetoric, 45(2), 148–164.

Blake, A. (2016). The Final Trump-Clinton Debate Transcript, Annotated. The Washington Post. Available at: https://www.washingtonpost.com/news/the-fix/wp/2016/10/19/the-final-trump-clinton-debate-transcript-annotated/?utm_term=.0aabed5feedc (dostęp: 10.09.2017).

Budzyńska-Daca, A. (2016). Dlaczego (i dla kogo) warto poprawić polskie debaty przedwyborcze. W: A. Budzyńska-Daca (red.), 20 lat polskich telewizyjnych debat przedwyborczych (s. 215–242). Warszawa: Wydawnictwo Polonistyki UW.

Budzyńska-Daca, A. (2015). Retoryka debaty. Polskie wielkie debaty przedwyborcze 1995–2010. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Coleman, S. (1997). Televised Leaders’ Debates. An Evaluation and Proposal. King Hall Papers, London: The Hansard Society.

Cwalina, W., Falkowski, A. (2006). Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Everson, S. (1997). Aristotle on Perception. Oxford: Clarendon Press.

Fahnestock, J. (1999). Rhetorical figures in science. Oxford: Oxford Univeristy Press.

Felsenthal, D. S. (1990). Topics in Social Choice: Sophisticated Voting, Efficacy, and Proportional Representation. New York: Praeger.

Friedenberg, R. V. (1997). Patterns and Trends in National Political Debates: 1960–1996. W: R. V. Friedenberg (red.), Rhetorical Studies of National Political Debates – 1996 (s. 61–91), Westport, CT: Praeger.

Garlicki, J. (red.) (2010). Strategie i mechanizmy marketingu politycznego, Warszawa: Instytut Nauk Politycznych UW, Dom Wydawniczy Elipsa.

Grzelka, M., Kula A. (2016). O wybranych operatorach treści i gatunku w telewizyjnych debatach przedwyborczych. W: A. Budzyńska-Daca (red.), 20 lat polskich telewizyjnych debat przedwyborczych (s. 215–242). Warszawa: Wydawnictwo Polonistyki UW.

Jaworski, A., Galasiński, D. (2000). Vocative Address Forms and Ideological Legitimization in Political Debates. Discourse Studies, t. 2 (1), 35–53.

Jeziński, M. (red.). (2012). Wybory parlamentarne 2007. Marketing polityczny, media, partie, Toruń: Dom Wydawniczy Duet.

Jeziński, M., Peszyński, W., Seklecki, A. (red.). (2012). Wybory 2010. Media i marketing polityczny, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.

Joslyn, R. A. (1990). Election Campaigns as Occasions for Civic Education. W: D. L. Swanson, D. Nimmo (red.), New Directions in Political Communication (s. 86–119). Newbury Park, CA: Sage.

Kennedy, G. A. (1994). A New History of Classical Rhetoric. Princeton: Princeton University Press.

Kerbat-Orecchioni, C. (1992). Les interactions verbales, vol. 2. Paris: Armand Colin.

Kostro M., Dutka-Mańkowska A. (2016). Mowa przytoczona a wizerunek polityka w debatach prezydenckich 2015. W: A. Budzyńska-Daca (red.), 20 lat polskich telewizyjnych debat przedwyborczych (s. 215–242). Warszawa: Wydawnictwo Polonistyki UW.

Kostro, M., Wróblewska-Pawlak, K. (2016). Panie Prezydencie, Monsieur le Président… Formy adresatywne w polskim i francuskim dyskursie polityczno-medialnym. Warszawa: Wydawnictwo UW.

Kraus, S. (1999). Televised Debates, w: B. I. Newman (red.), Handbook of Political Marketing (s. 389–401), Thousand Oaks, CA: Sage Publications.

Kraus, S., Davis, D. K. (1981). Political Debates. W: D. Nimmo, K. R. Sanders (red.), Handbook of Political Communication (s. 273–296). Beverly Hills, CA: Sage.

MacIntyre, A. (1996). Dziedzictwo cnoty: studium z teorii moralności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

McKinney, M. S., Carlin, D. B. (2004). Political Campaign Debates. W: L. Kaid (red.), Handbook of Political Communication Research (s. 203–234). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

Miller, A. H., MacKuen, M. (1979). Informing the Electorate: A National Study.

W: S. Kraus (red.), The Great Debates: Carter vs. Ford, 1976 (s. 269–297). Bloomington, IN: Indiana University Press.

Nehamas, A., Furley, D. J. (red.). (2015). Aristotle’s “Rhetoric”: Philosophical Essays. Princeton: Princeton University Press.

Pankowski, K. (1997). Wpływ debat telewizyjnych na preferencje i zachowania wyborcze. W: L. Kolarska-Bobińska, R. Markowski (red.), Prognozy i wybory: Polska demokracja’95 (s. 147–166). Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe.

Perelman, Ch. (2002). Imperium retoryki. Retoryka i argumentacja, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Rusinek, M. (2003). Między retoryką a retorycznością. Kraków: Universitas.

Sasińska-Klas, T. (red.). (2007). Media w wyborach. Kampanie wyborcze, media w polityce, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Sloane, O. T (red.). (2006). Encyclopedia of Rhetoric. Oxford: Oxford University Press.

van Eemeren, F. (2013). In What Sense Do Modern Argumentation Theories Relate to Aristotle? The Case of Pragma-Dialectics. Argumentation, 27(1), 49–70.