Abstrakt
DOI: http://doi.org/10.26333/sts.xxviii.20
Autor pracy uważa, że źródło dystynkcji nazwy jednostkowe/nazwy ogólne ma charakter nie kulturowy, a poznawczy i na tym gruncie stara się rozwiązać jeden ze współczesnych problemów: jak to się dzieje, że podczas uczenia się słów dziecko powszechnie stosuje strategię agresywną i nie popełnia błędów kategoryzacyjnych związanych z użyciem (pozornym) niektórych nazw jednostkowych – imion własnych (gdy wymagane jest powstrzymanie się od stosowania tej strategii). Następnie autor argumentuje, że choć dziecko w wieku dwóch lat potrafi poprawnie użyć nazwy jednostkowej, to nie jest dowód na to, że potrafi poprawnie użyć imienia własnego, jak przypuszczają psycholodzy. Dziecko musiałoby rozumieć naturę imienia własnego.
Bibliografia
Baldwin Dare A. 1989. "Priorities in children’s expectations about object label reference: form over color". Child Development 60 : 1291–1306.
Behl-Chadha Gundeep. 1996. "Basic-level and superordinate-like categorical representations in early infancy". Cognition 60 : 105–141.
Belohlavek Radim, George J. Klir (red.). 2011. Concepts and fuzzy logic. Cambridge, Mass – London: MIT Press.
Birch Susan A. J., Paul Bloom. 2002. "Preschoolers are sensitive to the speaker’s knowledge when learning proper name". Child Development 73 : 434–444.
Brooks Lee R. 1978. Nonanalitic concepts formation and memory for instances. W Cognition and categorization, E. Rosch, B. B. Lloyd (red.), 169–211. Hillsdale: Lawrence Erlbaum.
Carter Rita. 1999. Tajemniczy świat umysłu. Tłum. B. Kamiński. Poznań: Oficyna Wydawnicza "Atena".
Clark Eve V. 1995. Later lexical development and word formation. W The handbook of child language, P. Fletcher, B. MacWhinney (red.), 393–412. Cambridge, Mass – London: MIT Press.
Clark Eve V. 2003. First language acquisition. Cambridge University Press.
Cole Peter, Jerry L. Morgan (red.). 1975. Syntax and semantics 3. Speech acts. New York: Academic Press.
Fletcher Paul, Brian MacWhinney (red.). 1995. The handbook of child language. Oxford: Blackwell.
Frege Gottlob. 1977. Pisma semantyczne. Tłum. B. Wolniewicz. Warszawa: PWN.
Frege Gottlob. 1977. Sens i znaczenie. W Pisma semantyczne, 60–88. Warszawa: PWN.
Golinkoff Roberta Michnick, Margaret Shuff-Baley, Raquel Olguin, Wenjun Ruan. 1995. "Young children extend novel words at the basic level. Evidence for the principle of categorical scope". Developmental Psychology 31 : 494–507.
Grice, H. Paul. 1975. Logic and conversation. W Syntax and semantics 3. Speech acts, P. Cole, J. L. Morgan (red.), 41–58. New York: Academic Press.
Hall D. Geoffrey. 1991. "Acquiring proper nouns for familiar and unfamiliar animate object. Two-year-olds’ word-learning biases". Child Development 62 : 1442–1454.
Hall D. Geoffrey. 1993. "Basic-level individuals". Cognition 48 : 199–221.
Hall D. Geoffrey, Tracy A. Lavin. 2004. Preschoolers’ use and misuse of part-of-speech information in word learning. Implications for lexical development. W Weaving a lexicon, D. G. Hall, S. R. Waxman (red.), 295–335. Cambridge, Mass – London: MIT Press.
Hall D. Geoffrey, Sharon C. Lee, Julie Bélanger. 2001. "Young children’s use of syntactic cues to learn proper names and count nouns". Developmental Psychology 37 : 298–307.
Hall D. Geoffrey, Sandra R. Waxman. 1993. "Assumptions about word meaning: Individuation and basic-level kinds". Child Development 64 : 1550–1570.
Hall D. Geoffrey, Sandra R. Waxman (red.). 2004. Weaving a lexicon. Cambridge, Mass – London: MIT Press.
Hirsh-Pasek Kathy, Roberta Michnick Golinkoff, Elizabeth A. Hennon, Mandy J. Maguire. 2004. Hybrid theories of the frontier of developmental psychology. The emergentist coalition model of word learning as a case in point. W Weaving a lexicon, D. G. Hall, S. R. Waxman (red.), 174–204. Cambridge, Mass – London: MIT Press.
Imai Mutsumi, Etsuko Haryu. 2001. "Learning proper nouns and common nouns without clues from syntax". Child Development 72 : 787–802.
Katz Nancy, Erica Baker, John Macnamara. 1974. "What’s in a name? A study of how children learn common and proper names". Child Development 45 : 469–473.
Kobayashi Harumi. 1998. "How 2-year-olds learn novel part names of unfamiliar objects". Cognition 68 : B41–B51.
Kripke Saul. 1988. Nazywanie i konieczność. Przeł. B. Chwedeńczuk. Warszawa: PAX.
Landau Barbara. 2004. Perceptual units and their mapping with language. How children can (or can’t?) use perception to learn words. W Weaving a lexicon, D. G. Hall, S. R. Waxman (red.), 111–148. Cambridge, Mass – London: MIT Press.
Machery Edouard. 2009. Doing without concepts. Oxford University Press.
Machery Edouard. 2011. Concepts: a tutorial. W Concepts and fuzzy logic, R. Belohlavek, G. J. Klir (red.), 13–44. Cambridge, Mass – London: MIT Press.
Macnamara John. 1982. Names for things. Cambridge: MIT Press.
Macnamara John. 1993. Logika i psychologia. Tłum. M. Zagrodzki. Warszawa PWN.
Markman Ellen M., Vikram K. Jaswal. 2004. Acquiring and using a grammatical form class. Lessons from the proper-count distinction. W Weaving a lexicon, D. G. Hall, S. R. Waxman (red.), 371–409. Cambridge, Mass – London: MIT Press.
McDonnell John V., Todd M. Gureckis. 2011. Adaptive clustering models of categorization. W Formal approaches in categorization, E. M. Pothos, A. J. Wills (red.), 220–252. Cambridge University Press.
Mill John Stuart. 1962. System logiki dedukcyjnej i indukcyjnej. T. 1. Tłum. C. Znamierowski. Warszawa: PWN.
Murphy Gregory L., Douglas L. Medin 1985. "The role of theories in conceptual coherence". Psychological Review 92 : 289–316.
Quinn Paul C., Peter D. Eimas. 1996. "Perceptual cues that permit categorical differentiation of animal species by infants". Journal of Experimental Child Psychology 63 : 189–211.
Rosch Eleonora. 1978. Principles of categorization. W Cognition and categorization, E. Rosch, B. B. Lloyd (red.), 27–48. Hillsdale: Lawrence Erlbaum.
Rosch Eleonora, Barbara B. Lloyd (red.). 1978. Cognition and categorization. Hillsdale: Lawrence Erlbaum.
Samuelson Larissa K., Linda B. Smith. 1999. "Early noun vocabularies. Do ontology, category structure and syntax correspond?" Cognition 73 : 1–33.
Searle John R. 1987 Czynności mowy. Tłum. B. Chwedeńczuk. Warszawa: PAX.
Walentukiewicz Wiesław. 2011. Definicje deiktyczne a pojęcia. Badania z pogranicza filozofii języka i psychologii kognitywnej. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Walentukiewicz Wiesław. 2014. "Arguments for the existence overall similarity". Manuskrypt.
Walton Gail E., N. J. A. Bower, T. G. R. Bower. 1992. "Recognition of familiar faces by newborns". Infant Behavior and Development 15 : 265–269.
Walton Gail E., T. G. R. Bower. 1993. "Newborns form ‘prototypes’ in less than 1 minute". Psychological Science 4 : 203–205.
Waxman Sandra R. 2004. Everything had a name, and each name gave birth to a new thought. Links between early word learning and conceptual organization. W Weaving a lexicon, D. G. Hall, S. R. Waxman (red.), 295–335. Cambridge, Mass – London: MIT Press.
Woodward Amanda L. 2004. Infants’ use of action knowledge to get a grasp on words. W Weaving a lexicon, D. G. Hall, S. R. Waxman (red.), 149–171. Cambridge, Mass – London: MIT Press.
Woodward Amanda L., Ellen M. Markman, Colleen M. Fitzsimmons. 1994. "Rapid word learning in 13- and 18-month-olds". Developmental Psychology 30 : 553–566.